Kohde: Palkittu Imatran Sähköasema

Lähde: Imatran kaupungin nettisivut 2021/9: 
Kuvassa voi olla ulkoilu
Imatran uuden sähköasemarakennuksen arkkitehtuuri on palkittu kansainvälisesti jo kolmella eri palkinnolla. Viimeisin palkinto tuli kun rakennukselle myönnettiin ICONIC AWARDS 2021 Best of the Best -palkinto.
– Iconic Awards 2021, Best of Best on korkein palkintoluokka, johon valittiin 28 työtä ympäri maailmaa, joten ollaan kyllä kovassa seurassa, kertoo rakennuttaja Fingrid Oyj:n edustaja Jarmo Henttinen.
– Kansallismaisemaan rakentaminen on poikkeuksellinen haaste ja tilaaja Fingridin kunnianhimoinen tavoite oli, että kohde suunnitellaan paikan arvoon soveliaalla tavalla. Imatran sähköaseman ja voimajohtorakenteiden onnistunut sovittaminen herkkään ja vaikuttavaan maisemaan on kansainvälisestikin harvinainen saavutus.
Imatran sähköasemarakennus arvioitiin @GermanDesignCouncil -palkintoraadin toimesta seuraavasti:
” An architectural gem that is not to be expected from such a facility”
Rakennukselle on myönnetty tänä vuonna Iconic Awards:in lisäksi kansainväliset design-palkinnot:
o Architizer A+Awards 2021, Jury winner, Architecture+Brick
o Silver A’ Design Award 2021
Fingrid rakennuttaman sähköaseman on suunnitellut arkkitehti Tuomas Kivinen, Arkkitehtitoimisto Virkkunen & Co Oy:stä ja urakoitsijana toimi Rakennusliike Evälahti Oy .
Rakennus sisältää sähköaseman, jonka kautta Imatran vesivoimala sekä Ovakon tehtaat yhdistetään sähkönsiirron kantaverkkoon. Uudella asemalla on arvioilta elinkaarta noin 50 vuotta.
 
 
Wau 🤩
Tälläisen palkinnon/huomion on eräs kohteemme saanut! Mietin kyllä muutaman kerran, että näin paljon vaivaa nähdään metsään tulevan muuntaja keskuksen takia. Ja siitä tuli kyllä todella hieno.. Kannattaa käydä katsomassa!
Hiukan kohteesta mitä tulee mieleen meidän osaltamme:
Tänne teimme useita erilaisia valkobetoni seinämalleja muotteineen. Seinät vietiin malliksi työmaalle, joista arkkitehti valitsi valkoisimman version. Muotteihin piti käyttää juuri tiettyä vaneri laatua ja tiettyä muottiöljyä/vahaa halutun lopputuloksen aikaansaamiseksi. Ja kiire oli taas kova..Betonin pitää keretä kuivumaankin.
Työmaalla valut suoritettiin hiukan ennakkoon harmaita hiuksia aiheuttavalla tavalla: pumpattiin 1 pumpulla, joka oli jaettu 4 linjaan, eli 4stä pisteestä yhtäaikaan IT-Betonilla. Betoni oli siis värjätty valkoiseksi (muistaakseni K45 P50/XF2 yms) ja IT betonin ominaisuus on että se leviää muotissa tasaisesti ilman vibraamista. Valut suoritettiin valu yhteistä muotin alareunoista, massan noustessa tasaisesti ylöspäin. Esimerkiksi näin saatiin ovien ja ikkunoiden aukkojen vierestä betoni nousemaan tasaisesti ylös. Valujäljen piti olla tasaista, joten valunopeus ja massan lujuuden kehitys piti olla sopivaa.
Näistä usean pisteen yhtäaikaisista valuista ei ymmärrettävästi ole hirveästi kellään kokemusta, mutta hyvän ennakko suunnittelumme (ja ennakko testauksen) myötä valut onnistuivat täydellisesti. Nyt tämäkin on tuttua ja laitteet valmiina seuraavaa kohdetta varten..
Kiitos kuuluu myös tilaajallemme Evälahti Oy:lle ja heidän työmaan mestareille, jotka vetivät haasteellisen projektin läpi.
Tälläiset haastavat projektit ovat mukavia normaali arjen keskellä. Karjalan Betoni Oy / Terävä Jani.